Waar mensen werken worden fouten gemaakt. Ook bij de gemeente Lochem maken we fouten of gaat er wel eens iets mis. Natuurlijk doen wij er alles aan om dit te voorkomen. Toch kan het gebeuren dat u niet tevreden bent over de manier waarop u bent behandeld. Laat het ons dan direct weten. Want alleen als we de klachten kennen, kunnen we er iets aan te doen. En kunnen we ze in de toekomst proberen te voorkomen.

Wanneer u vindt dat u bent benadeeld door het optreden van een bestuursorgaan, bestuurder of medewerker van de gemeente dan kunt u een klacht indienen. Deze klacht wordt volgens onze klachtenregeling afgehandeld.

Nadat u uw klacht bij het college van Burgemeester en Wethouders heeft ingediend, wordt deze beoordeeld. Het is mogelijk dat u verzocht wordt uw klacht mondeling toe te lichten. U ontvangt schriftelijk bericht over onze reactie op uw klacht. Wanneer u het niet eens bent met de afhandeling kunt u zich richten tot de Nationale Ombudsman.

Let op: klachten over de leefomgeving, zoals bijvoorbeeld losliggende stoeptegels of lantaarnpalen die niet werken, zijn geen klachten in bovenstaande zin. Dergelijke klachten kunt u geeft u aan bij Melding openbare ruimte.

Uw identiteit moet goed en veilig vastgesteld kunnen worden. Daarom heeft u een DigiD (digitale identiteitscode) nodig.

U kunt uw klacht ook schriftelijk indienen door een brief te sturen naar:
Gemeente Lochem
Postbus 17
7240 AA Lochem

Wanneer krijgt u antwoord?

U krijgt binnen vijf werkdagen een ontvangstbevestiging. Ook krijgt u de mogelijkheid om uw klacht toe te lichten in een gesprek. De behandelaar neemt hiervoor contact met u op. De behandelaar onderzoekt uw klacht.

U wordt binnen zes weken na ontvangst van de klacht geïnformeerd over de uitkomst van het onderzoek. Als er meer tijd nodig is, dan verlengen wij de termijn met vier weken. 

Met welke klachten kunt u bij de gemeente terecht?

U kunt bij de gemeente een klacht indienen als u ontevreden bent over het optreden van het gemeentebestuur of een medewerker van de gemeente. We geven hieronder een paar voorbeelden:

  • u vindt dat u door de gemeente Lochem van het kastje naar de muur bent gestuurd.
  • u heeft van de gemeente niet de informatie gekregen waar u om had gevraagd.
  • u heeft nog steeds geen antwoord gekregen op uw brief.

Waarover kunt u niet klagen bij de gemeente Lochem?

Over de volgende zaken kunt u geen klacht indienen bij de gemeente:

  • Als u het niet eens bent met een beslissing of een besluit van het gemeentebestuur. U mag dan wel schriftelijk bezwaar maken. Het gaat dan niet om een klacht, maar om een bezwaar.
  • Klachten over de politie. Daarvoor kunt u terecht bij de klachtencommissie van de politie.
  • Voor klachten over de Rijksoverheid of de Waterschappen. Daarvoor moet u zijn bij de Nationale Ombudsman.

Wie behandelt uw klacht?

U krijgt altijd een ontvangstbevestiging van uw klacht. Daarin staat wat uw klacht is en wie uw klacht behandelt.

Degene die uw klacht behandelt, is iemand die niets te maken had met de reden van uw klacht. Gaat uw klacht om een medewerker? Dan behandelt zijn of haar  afdelingshoofd meestal uw klacht. Gaat uw klacht over het gedrag van een afdelingshoofd? Dan behandelt de directie uw klacht.
Het afdelingshoofd onderzoekt uw klacht. U wordt uitgenodigd om naar het gemeentehuis te komen en te vertellen wat er gebeurd is. Ook de medewerker van de gemeente mag zijn verhaal vertellen. We maken hiervan een verslag en sturen u dit toe.

Wilt u uw klacht intrekken?

U kunt altijd besluiten om uw klacht in te trekken. Dat kan bijvoorbeeld omdat de zaak al is opgelost of omdat het probleem niet meer bestaat. Laat het ons dan meteen weten.  

Overzicht van ontvangen klachten 2024

ZaaknummerOnderwerpRegistratie datum
2024-294558niet tijdig toesturen van gevraagde informatie05-02-2024
   

Overzicht van ontvangen klachten 2023

ZaaknummerOnderwerpRegistratie datum
2023-262479klacht onderhoud zandweg11-1-2023
2023-264083klacht niet oppakken melding openbare ruimte27-1-2023
2023-266190handhaven permanente bewoning recreatiewoning17-2-2023
2023-267102klacht voortgang reconstructie weg28-2-2023
2023-267309klacht afhandeling overlast glasbak2-3-2023
2023-269800klacht vermeende belangenverstrengeling29-3-2023
2023-262479klacht over communicatie26-4-2023
2023-272206klacht afhandeling aanvraag27-4-2023
2023-272466klacht over afhandeling melding1-5-2023
2023-273983klacht afhandeling verzoek laadpaal19-5-2023
2023-274925klacht niet beantwoorden vraag1-6-2023
2023-275712klacht procedure vermissing paspoort9-6-2023
2023-277683klacht probleem japanse duizendknoop6-07-2023
2023-281702klacht taxivervoer8-07-2023
2023-278265klacht toezicht perceel14-07-2023
2023-279069klacht over wijze van behandeling Circulus inzake ophalen afvalcontainer28-7-2023
2023-280308geen reactie op verzoek om maatregelen in de openbare ruimte18-8-2023
2023-281782klacht afhandeling verzoek verkeersbord08-09-2023
2023-283239klacht nalaten inrichting groenstrook27-09-2023
2023-279298klacht begening onderzoek3-10-2023
2023-284135klacht behandeling bezwaar9-10-2023
2023-284110klacht evenementenvergunning9-10-2023
2023-284914klacht bejegening medewerker19-10-2023
2023-284988klacht communicatie vergunningen23-10-2023
2023-289711klacht niet oppakken melding11-12-2023
2023-290489klacht communicatie briefadres20-12-2023
2023-290722klacht onderhoud zandweg21-12-2023

Overzicht van ontvangen klachten 2021