Opvanglocatie Ampsenseweg
Vanaf september 2025 verblijven 65 alleengaande minderjarige jongeren (amv) op de opvanglocatie aan de Ampsenseweg in Lochem. Het COA is verantwoordelijk voor de opvang.
Op een later moment komen hier maximaal 185 asielzoekers bij. Het COA moet de bestaande gebouwen op de locatie aanpassen om te zorgen dat deze mensen hier op een goede manier kunnen verblijven. aan het verblijf van deze mensen. Het is nog niet bekend wanneer de eerste asielzoekers opgevangen worden op deze locatie.
de asielzoekers hier kunnen verblijven.
Contactpersoon COA en gemeente
- Vragen aan het COA kunt u e-mailen naar fmmzlochempoa@coa.nl
- Voor dringende meldingen r noodgevallen rond de opvanglocatie kunt u bellen met de dagcoördinator van de COA-locatie op 06 - 11 49 60 28.
- Vragen aan gemeente Lochem kunt u e-mailen naar opvanglocatieampsenseweg@lochem.nl.
- Op werkdagen tussen 08.30 en 17.00 uur kunt u bellen naar (0573) 28 92 22 en vragen naar Jolanda Pierik, de gemeentelijk coördinator opvang amv.
Welke vragen stelt u waar?
- Meldingen over gedrag van amv of asielzoekers, overlast van of op het terrein: COA
- Strafbare feiten: de politie (en COA als het om gedrag van een amv of asielzoeker gaat)
- Meldingen of vragen over aanpassingen in de openbare ruimte, vergunningen of vragen of klachten waarvan u niet weet bij wie u niet weet waar u het best contact mee op kunt nemen.
Herinrichting Ampsenseweg
De gemeente Lochem wil in 2026 groot onderhoud uitvoeren aan de Ampsenseweg. Tegelijkertijd verbeteren we de verkeersveiligheid. De herinrichting start na het openstellen van de rondweg Lochem (N346 Schakel Achterhoek-A1) Dit vindt plaats z. Zodra de Nettelhorsterbrug klaar is en de noodrotonde bij de Kwinkweerd is opgeheven. Omwonenden zijn uitgenodigd om mee te denken over het ontwerp van deze herinrichting. Hun inbreng verwerkt de gemeente in het definitieve ontwerp. Kijk voor het ontwerp en meer informatie op deze webpagina: Reconstructie Ampsenseweg - gemeente Lochem
Afspraken over de leefbaarheid in en rond de opvanglocatie
Gemeente en COA hebben een bestuursovereenkomst (pdf, 7.610 KB) gesloten. Daarin zijn de belangrijkste afspraken tussen COA en de gemeente vastgelegd. Daarnaast zijn afspraken gemaakt over maatregelen om te zorgen voor de leefbaarheid in de omgeving van de opvanglocatie. Deze beheermaatregelen zijn vastgelegd in het beheerplan. en hebben afspraken gemaakt over de beheermaatregelen (pdf, 233 KB). In deze documenten liggen de afspraken over de leefbaarheid in en rondom de opvanglocatie. Er zijn ook afspraken gemaakt om te zorgen dat de locatie een plek is waar mensen zich thuis kunnen voelen.
Beheergroep en leefbaarheid
Eind 2024 heeft bureau Beke omwonenden en belanghebbenden geïnterviewd over de zorgen die zij hebben over de leefbaarheid. Maart 2025 heeft bureau Beke hiervan een rapport opgesteld. Daarin zijn de zorgen ingedeeld in categorieën op basis van de ernst en de waarschijnlijkheid dat gebeurtenissen zich voordoen. Ook heeft bureau Beke maatregelen voorgesteld om de gebeurtenissen te voorkomen of om te zorgen dat de impact minder groot is. Bureau Beke heeft geadviseerd de maatregelen uit categorie I te nemen voordat de asielzoekers op het terrein verblijven, of een andere maatregel te nemen die net zo goed werkt.
De gemeente Lochem en COA hebben afgesproken dat COA en de gemeente Lochem alle klachten, meldingen en incidenten bijhouden. De ze worden besproken in de beheergroep. De beheergroep geeft op basis van dit overzicht advies aan de verantwoordelijke partijen over het op- of afschalen van de maatregelen in het beheerplan. De gemeente Lochem en COA hebben voor de start van de opvang van de 65 amv de maatregelen die bureau Beke voor categorie I geadviseerd heeft vertaald naar de startversie van het beheerplan. De laatste versie van het beheerplan wordt na elk overleg van de beheergroep gepubliceerd op de website van de gemeente Lochem.
De deelnemers van dit overleg zijn de locatiemanager van het COA, twee vertegenwoordigers van omwonenden, de politie, en namens de gemeente de beleidsmedewerker openbare orde en veiligheid en de coördinator opvang vluchtelingen. In september, oktober en november 2025 vergadert de beheergroep elke twee weken. Daarna stelt de beheergroep een frequentie vast die past bij het aantal en soort klachten.
Klachten en incidenten melden is belangrijk
Het overzicht van klachten en meldingen is erop gericht de opvang zo goed mogelijk te laten verlopen en snel actie te ondernemen als er iets niet goed verloopt. Daarom is het heel belangrijk dat iedereen klachten, incidenten of andere situaties die niet wenselijk zijn zo snel en zoveel mogelijk meldt. Meldingen over gedrag van amv en asielzoekers of over wat op het terrein gebeurt kunnen het best bij COA gedaan worden. Meldingen over de inrichting van de openbare ruimte bij de gemeente Lochem. Strafbare feiten moeten altijd bij de politie gemeld worden. Als u niet weet waar u uw vraag of melding het best kunt stellen, kunt u contact opnemen met de gemeente.
COA en de gemeente Lochem streven ernaar binnen drie werkdagen een ontvangstbevestiging te sturen en u zo snel mogelijk te laten weten hoe uw vraag, melding of klacht zoveel mogelijk opgelost wordt.
Evaluatie van de leefbaarheid
De leefbaarheid wordt elk jaar geëvalueerd. De eerste twee jaar wordt hiervoor een externe partij ingeschakeld. COA en de gemeente hebben afgesproken dat zij daarvoor gezamenlijk deze onafhankelijke partij kiezen. De beheergroep kan hierover een advies uitbrengen. Voor de monitoring van de leefbaarheid wordt gebruik gemaakt van de inbreng van omwonenden (bijvoorbeeld door een vragenlijst), de overzichten van meldingen, klachten en incidenten bij de gemeente en COA, en de terugkoppeling van de politie. Er wordt ook geëvalueerd met andere belanghebbenden zoals (huis)artsen (o.a. over doorverwijzingen naar de tweede lijn), maatschappelijk werk, jeugdhulp, stichting Nidos en ondernemers.
De uitkomsten van de evaluatie worden gedeeld met omwonenden, beheergroep, gemeenteraad, college van burgemeester en wethouders en het COA.
Na twee jaar kunnen COA en de gemeente Lochem, na advies van de beheergroep, in het jaarlijkse bestuurlijk overleg besluiten met welke frequentie deze monitoring door een externe partij plaats vindt. De monitoring en evaluatie vindt dan nog steeds wel elk jaar plaats.
Evaluatie van de afspraken in de bestuursovereenkomst en werkafspraken
De bestuurders van COA en de gemeente Lochem overleggen minimaal één keer per jaar. Dan onderzoeken zij onder andere of de partijen zich aan de gemaakte afspraken houden. Als COA en het college van burgemeester en wethouders vinden dat daar aanleiding toe bestaat, worden de werkafspraken gezamenlijk herzien.
Nieuwsbrief
U kunt zich hier inschrijven voor een digitale nieuwsbrief. Deze verschijnt onregelmatig, wanneer er nieuws is. Nieuws leest u ook op deze webpagina. Wilt u de nieuwsbrief direct ontvangen zodra deze verschijnt, meld u dan aan via de knop.
Vragen en Antwoorden
Hieronder staan thema's waarover vragen zijn gesteld. De thema's zijn verdeeld in onderwerpen. Door op het onderwerp te klikken ziet u de vragen en de antwoorden die bij dat onderwerp horen.
Aan dit onderdeel wordt nog gewerkt.
Heeft u een andere vraag, stel die dan via opvanglocatieampsenseweg@lochem.nl.
Openbare orde en veiligheid
- Veiligheid op het terrein
- Veiligheid in de openbare ruimte
- Verkeersveiligheid
Inrichting terrein en gebouwen
- Aantal en samenstelling bewoners
- Afspraken met COA
- Nieuw- en/of verbouw
- Vergunningen
- Voorzieningen
Betrekken van de samenleving
Gezondheidszorg
- Zorg op maat
Onderwijs
Informatie voor belanghebbenden
Overig
- Afspraken met COA
Laatste wijziging
De tekst van deze pagina is voor het laatst gewijzigd op 6 oktober 2025.