Als u een kind heeft gekregen en het is in Nederland geboren dan moet u binnen 3 dagen aangifte doen van de geboorte. De aangifte moet plaats vinden bij de ambtenaar van de burgerlijke stand van de gemeente waarin het kind is geboren.

De ambtenaar van de burgerlijke stand kan dan een geboorteakte opmaken. Daarna wordt uw kind opgenomen in de Basisregistratie Personen en wordt het burgerservicenummer verstrekt.

  • Bent u getrouwd of heeft u een geregistreerd partnerschap dan heeft uw kind direct een vader en een moeder.
  • Bent u niet getrouwd of heeft u geen geregistreerd partnerschap dan heeft het kind alleen een moeder voor de wet. Dan kan iemand het kind erkennen.

 

Aangifte doen (met DigiD)

Uw identiteit en die van uw partner moeten goed en veilig vastgesteld worden. Daarom heeft u DigiD (digitale identiteitscode) nodig. 

Wat heb ik nodig?

  • Geldig identiteitsbewijs van de moeder en van uzelf
  • Een geldig verblijfsdocument als u niet de Nederlandse nationaliteit heeft
  • Het eventuele trouwboekje of partnerschapsboekje
  • Eventueel de erkenningsakte (als het kind voor de geboorte is erkend)

Bij digitale aangifte:

  • DigiD van beide ouders
  • Verklaring van de verloskundige (moet geupload worden)

    Hoe vraag ik het aan?

    • U kunt direct online een geboorte aangifte invullen. Heeft u online aangifte gedaan, dan krijgt u een bevestiging via mail. Met die e-mail maakt u een afspraak om de akte te ondertekenen.
    • Voor het aangeven van een geboorte op het gemeentehuis kunt u direct online een afspraak maken. U krijgt van ons via de mail een bevestiging van uw afspraak.
    • U kunt ook komen tijdens onze vrije inlooptijden. Het maken van een afspraak voorkomt wachttijd.

    De aangifte en ondertekening van de geboorteakte moet altijd binnen 3 werkdagen gebeuren. De aangifte van de geboorte wordt direct aan de balie verwerkt.