Als u een kind heeft gekregen en het is in Nederland geboren dan moet u binnen 3 dagen aangifte doen in de gemeente waar uw kind geboren is.

Is u kind niet in de gemeente Lochem geboren, neem dan contact op met de gemeente waar het kind is geboren. U moet daar aangifte doen.

    Uw identiteit en die van uw partner moeten goed en veilig vastgesteld worden. Daarom heeft u DigiD (digitale identiteitscode) nodig. 

    Langskomen

    • Heeft u online aangifte gedaan, dan krijgt u een bevestiging via mail. Met die e-mail maakt u een afspraak om de akte te ondertekenen.
    • Voor het aangeven van een geboorte op het gemeentehuis kunt u direct online een afspraak maken. U krijgt van ons via de mail een bevestiging van uw afspraak.
    • U kunt ook komen tijdens onze vrije inlooptijden. Het maken van een afspraak voorkomt wachttijd.

    De aangifte en ondertekening van de geboorteakte moet altijd binnen 3 werkdagen gebeuren. De aangifte van de geboorte wordt direct aan de balie verwerkt.

    Wat heb ik nodig?

    Aan de balie:

    • Geldig identiteitsbewijs van de moeder en van uzelf
    • Een geldig verblijfsdocument als u niet de Nederlandse nationaliteit heeft
    • Eventuel het trouwboekje of partnerschapsboekje (als het kind bijgeschreven moet worden)
    • Eventueel de erkenningsakte (als het kind voor de geboorte is erkend)

    Bij digitale aangifte:

    • DigiD van beide ouders
    • Verklaring van de verloskundige (deze moet ge-upload worden)

    Burgerservicenummer

    Uw kind wordt opgenomen in de Basisregistratie Personen en dan wordt het burgerservicenummer verstrekt.

    Ouders

    • Bent u getrouwd of heeft u een geregistreerd partnerschap dan heeft uw kind direct een vader en een moeder.
    • Bent u niet getrouwd of heeft u geen geregistreerd partnerschap dan heeft het kind alleen een moeder voor de wet. Dan kan iemand het kind erkennen.