Als u een kind heeft gekregen en het is in Nederland geboren dan moet u binnen 3 dagen aangifte doen in de gemeente waar uw kind geboren is.
Is u kind niet in de gemeente Lochem geboren, neem dan contact op met de gemeente waar het kind is geboren. U moet daar aangifte doen.

Uw identiteit en die van uw partner moeten goed en veilig vastgesteld worden. Daarom heeft u DigiD (digitale identiteitscode) nodig.
Langskomen
Voor het aangeven van een geboorte op het gemeentehuis kunt u direct online een afspraak maken. U krijgt van ons via de mail een bevestiging van uw afspraak. Het maken van een afspraak voorkomt wachttijd.
Wat heb ik nodig?
Aan de balie:
- Geldig identiteitsbewijs van de moeder en van uzelf
- Een geldig verblijfsdocument als u niet de Nederlandse nationaliteit heeft
- Eventuel het trouwboekje of partnerschapsboekje (als het kind bijgeschreven moet worden)
- Eventueel de erkenningsakte (als het kind voor de geboorte is erkend)
Bij digitale aangifte:
- DigiD van beide ouders
- Verklaring van de verloskundige (deze moet ge-upload worden)
Burgerservicenummer
Uw kind wordt opgenomen in de Basisregistratie Personen en krijgt dan een eigen burgerservicenummer.
Heeft u online aangifte gedaan, dan krijgt u een brief per post toegestuurd met daarin het burgerservicenummer van kind.
Komt u langs voor de aangifte dan krijgt u het burgerservicenummer gelijk mee.
Ouders
- Bent u getrouwd of heeft u een geregistreerd partnerschap dan heeft uw kind direct een vader en een moeder.
- Bent u niet getrouwd of heeft u geen geregistreerd partnerschap dan heeft het kind alleen een moeder voor de wet. Dan kan iemand het kind erkennen.