Als u een kind heeft gekregen en het is in Nederland geboren dan moet u binnen 3 dagen aangifte doen in de gemeente waar uw kind geboren is.

Is u kind niet in de gemeente Lochem geboren, neem dan contact op met de gemeente waar het kind is geboren. U moet daar aangifte doen.

    Storing

    Er is momenteel een storing bij het digitaal doorgeven van diverse burgerzaken onderwerpen waarbij DigiD gebruikt wordt.  Neem telefonisch contact met ons op, dan kunnen we samen kijken wat er wel mogelijk is.

    Uw identiteit en die van uw partner moeten goed en veilig vastgesteld worden. Daarom heeft u DigiD (digitale identiteitscode) nodig. 

    Langskomen

    • Voor het aangeven van een geboorte op het gemeentehuis kunt u direct online een afspraak maken. U krijgt van ons via de mail een bevestiging van uw afspraak.
    • U kunt ook komen tijdens onze vrije inlooptijden. Het maken van een afspraak voorkomt wachttijd.

    Wat heb ik nodig?

    Aan de balie:

    • Geldig identiteitsbewijs van de moeder en van uzelf
    • Een geldig verblijfsdocument als u niet de Nederlandse nationaliteit heeft
    • Eventuel het trouwboekje of partnerschapsboekje (als het kind bijgeschreven moet worden)
    • Eventueel de erkenningsakte (als het kind voor de geboorte is erkend)

    Bij digitale aangifte:

    • DigiD van beide ouders
    • Verklaring van de verloskundige (deze moet ge-upload worden)

    Burgerservicenummer

    Uw kind wordt opgenomen in de Basisregistratie Personen en krijgt dan een eigen burgerservicenummer.

    Heeft u online aangifte gedaan, dan krijgt u een brief per post toegestuurd met daarin het burgerservicenummer van kind.

    Komt u langs voor de aangifte dan krijgt u het burgerservicenummer gelijk mee.

    Ouders

    • Bent u getrouwd of heeft u een geregistreerd partnerschap dan heeft uw kind direct een vader en een moeder.
    • Bent u niet getrouwd of heeft u geen geregistreerd partnerschap dan heeft het kind alleen een moeder voor de wet. Dan kan iemand het kind erkennen.