Hoe pakken we het aan?
De reparaties bestaan uit het repareren van ernstige gaten. Bakfrezen is één van de manieren hoe we dit doen. Bakfrezen houdt in dat we als het ware een vierkante bak om het gat in het asfalt frezen. Daarna vullen we het gat weer op met een nieuwe laag asfalt. Na deze reparaties brengen we een aantal weken later een slijtlaag aan. Een slijtlaag is een dun laagje steentjes die we over het bestaande asfalt aanbrengen. De steentjes plakken we met een kleeflaag op het asfalt. Voor een goed eindresultaat brengen wij meer steentjes aan dan eigenlijk nodig is. Hierdoor rijden automobilisten de steentjes weer goed aan. Na ongeveer een week verwijderen wij de overtollige steentjes.
Fietsers en motoren opgelet!
In de periode dat de automobilisten de steentjes moeten vastrijden, is het verstandig dat u als fietser of motorrijder afstapt en gaat lopen. Of uw snelheid duidelijk vermindert. We geven dit aan met verschillende borden langs de weg dat er zich op dat moment een slijtlaag bevindt. Zo kunt u er rekening mee houden. Dit zijn borden die wijzen op een aangepaste snelheid, opspattende steentjes en slipgevaar.
Welke wegen staan binnenkort op de planning?Op 2 en 3 juni vullen we de gaten aan onderstaande wegen:
|
In de week van 7 juli brengen we hier de slijtlaag aan. Een week later halen we de losse steentjes weer weg. Daarna brengen we een eventuele nieuwe markering aan. Tussen de week van 7 en 14 juli moeten fietsers en motoren dus extra op letten. Het werken met slijtlagen is zeer weersafhankelijk. Het moet niet te droog of te koud zijn, anders moeten we de werkzaamheden uitstellen.