Gat in het wegdek? Zo maken we het weer dicht! We voeren regulier onderhoud uit aan onze wegen. Zo repareren we door onze hele gemeente regelmatig gaten in het wegdek. Na het vullen van de gaten, brengen we een aantal weken later ook een slijtlaag aan. Deze laag is gevaarlijk voor fietsers en motoren. In dit artikel leest u hoe we de reparatie aanpakken en wijzen wij u op de verkeersveiligheid.

Hoe pakken we het aan?

De reparaties bestaan uit het repareren van ernstige gaten. Bakfrezen is één van de manieren hoe we dit doen. Bakfrezen houdt in dat we als het ware een vierkante bak om het gat in het asfalt frezen. Daarna vullen we het gat weer op met een nieuwe laag asfalt. Na deze reparaties brengen we een aantal weken later een slijtlaag aan. Een slijtlaag is een dun laagje steentjes die we over het bestaande asfalt aanbrengen. De steentjes plakken we met een kleeflaag op het asfalt. Voor een goed eindresultaat brengen wij meer steentjes aan dan eigenlijk nodig is. Hierdoor rijden automobilisten de steentjes weer goed aan. Na ongeveer een week verwijderen wij de overtollige steentjes.

Fietsers en motoren opgelet!

In de periode dat de automobilisten de steentjes moeten vastrijden, is het verstandig dat u als fietser of motorrijder afstapt en gaat lopen. Of uw snelheid duidelijk vermindert. We geven dit aan met verschillende borden langs de weg dat er zich op dat moment een slijtlaag bevindt. Zo kunt u er rekening mee houden. Dit zijn borden die wijzen op een aangepaste snelheid, opspattende steentjes en slipgevaar.

Welke wegen staan binnenkort op de planning?

Op 2 en 3 juni vullen we de gaten aan onderstaande wegen:
  • Blauwhand in Laren
  • Broekdijk in Laren
  • Braakhekkeweg in Harfsen
  • Dortherweg in Epse
  • Eefdese Enkweg in Eefde
  • Gorsselse Enkweg in Gorssel
  • Wippert in Laren

    In de week van 7 juli brengen we hier de slijtlaag aan. Een week later halen we de losse steentjes weer weg. Daarna brengen we een eventuele nieuwe markering aan. Tussen de week van 7 en 14 juli moeten fietsers en motoren dus extra op letten. Het werken met slijtlagen is zeer weersafhankelijk. Het moet niet te droog of te koud zijn, anders moeten we de werkzaamheden uitstellen.

    Deel dit artikel