Plek en vorm van het nieuwe schoolgebouw

Waarom is er gekozen voor de plek aan de zuidzijde van het terrein aan de Verwoldseweg?

  • Als we het schoolgebouw op deze plek neerzetten, dan is de afstand tot de kinderopvang en de sportzaal kort. Deze voorzieningen zijn belangrijk voor het onderwijs. De korte afstand maakt afstemming makkelijker.
  • Deze plek biedt goede mogelijkheden voor het inrichten van het schoolplein en de aanleg van het groen.
  • Op deze plek kan het nieuwe schoolgebouw compact worden neergezet wat gunstig is voor het energieverbruik van dit gebouw.
  • Deze plek biedt goede mogelijkheden voor daglicht in de school en beperking van geluidsoverlast van de provinciale weg N332.

Wat zijn de gevolgen als we het schoolgebouw aan de zuidzijde van het terrein aan de Verwoldseweg neerzetten?

  • Er moet overlegd worden met aanwonenden over inpassing en aansluiting van het nieuwe gebouw bij de woonpercelen.
  • Het sportveld moeten wij verplaatsen naar de oostzijde van het terrein. Dit nemen we als opgave mee bij de nieuwbouw van de scholen.
  • Bouwen op deze plek laat genoeg ruimte om het oude schoolgebouw te laten staan, terwijl het nieuwe wordt gebouwd. Er zijn dus geen noodlokalen nodig. Dit is gunstig voor de continuïteit van het onderwijs aan de kinderen in Laren.

Staat de plek waar de nieuwe school komt nu definitief vast?

Een architect krijgt deze plek mee in de opdracht voor het ontwerp. Hij/zij bepaalt de precieze ligging van het nieuw gebouw. Ook gaat de architect na, op welke afstand het nieuwe schoolgebouw van de woningen komen. Suggesties vanuit de buurt geven we als projectgroep mee aan een architect.

Wat is de maximale hoogte van het nieuwe schoolgebouw?

Voor het gebouw gaan wij uit van twee bouwlagen met een totale maximale hoogte van 6 à 7 meter.

Wanneer worden de oude schoolgebouwen gesloopt?

Eerst wordt de nieuwbouw gerealiseerd. Nadat deze in gebruik is genomen wordt het oude gebouw gesloopt. Dit gebeurt niet eerder dan in september 2021.


Parkeren

Waarom heeft de gemeente gekozen voor 74 parkeerplaatsen rond het nieuwe gebouw?

Het is een eerste berekening van de gemeente. We hebben gekeken naar de normen voor parkeren die gelden voor de scholen, sportzaal en kinderopvang. Omwonenden hebben aangegeven het in de praktijk te weinig parkeerplaatsen zijn. Er is een hoge parkeerdruk. Dit komt onder meer, omdat veel kinderen uit het buitengebied komen. Zij worden met de auto gebracht.  De gemeente gaat samen met de scholen na hoeveel parkeerplaatsen daadwerkelijk nodig zijn. We willen het parkeren in goede banen leiden en de overlast in omliggende straten beperken. En we bekijken zorgvuldig hoe we het beste kunnen omgaan met de verkeerstromen (auto’s, fietsers en voetgangers). De (verkeers)veiligheid staat voorop.

Is het mogelijk om het evenemententerrein aan de andere zijde van de tunnel te benutten voor lang parkeren van leerkrachten, en voor ouders die de school bezoeken?

Dit is een goede suggestie van de buurt. We gaan uitzoeken of dit evenemententerrein gebruikt kan worden voor lang parkeren. En of dit terrein hiervoor geschikt is.

Waar en hoe gaan de 8 regiotaxi’s straks de kinderen van Bartiméus afzetten en ophalen bij het terrein?

Bij de inrichting van het buitenterrein is parkeren een belangrijk onderwerp. Dit geldt ook voor de plekken voor de taxi’s die de kinderen veilig kunnen afzetten. De schooldirectie van Bartiméus wil dat de kinderen zich zoveel mogelijk zelfstandig bewegen op het schoolplein. Lopen vanuit de taxi’s naar het schoolgebouw hoort daarbij. Ook in een drukke omgeving als een schoolplein. Het idee is dat de kinderen, eventueel met hulp van anderen, zoveel mogelijk hun eigen weg leren vinden.

Hoe zit het met de bestemming van de plek voor het nieuwe schoolgebouw?

De plek is bestemd voor maatschappelijke voorzieningen waaronder onderwijs. Wel is een wijziging van het bestemmingsplan nodig, omdat het nieuwe schoolgebouw op een andere plek op het terrein komt te staan. Ook gaat het om een gebouw met twee lagen. De bevoegdheid voor de wijziging van het bestemmingsplan ligt bij het college.

Welke stappen zijn belangrijk bij het bestemmingsplan?

De gemeente maakt een voorontwerp voor het bestemmingsplan waarop belanghebbenden hun zienswijzen kunnen indienen. De gemeente geeft daarna aan wat zij met deze reacties heeft gedaan. Vervolgens maakt de gemeente een ontwerp voor dit bestemmingsplan die het college vaststelt. Belanghebbenden kunnen hiertegen in beroep. Als het bestemmingsplan onherroepelijk is verklaard, dan kunnen de schoolbesturen de omgevingsvergunning aanvragen. Als de gemeente deze vergunning heeft verleend, kan de bouw starten. De doorlooptijd voor deze stappen is ongeveer een jaar.


Invloed van bewoners op de nieuwe plannen

Welke invloed heeft de nieuwe klankbordgroep uit de buurt?

De klankbordgroep denkt mee over zaken als verkeerstromen, parkeren en verkeersveiligheid, het gebruik van het schoolplein, de inpassing en aansluiting bij aangrenzende woningen, en de bouwlogistiek (bouwverkeer en bouwplaats). Voor de plannenmakers is de klankbordgroep de poort tot wat er leeft in de buurt. Ideeën en suggesties nemen wij in de te maken afwegingen.


Indeling/inrichting van het buitenterrein

Wat gebeurt er met het sportveld dat mede dankzij de buurt is aangelegd?

Het sportveld moet verplaatst worden. Dit heeft te maken met de keuzes voor de plek en vorm van het schoolgebouw (zie de punten hierboven). Het sportveld komt aan de oostzijde van het terrein te liggen langs het bos als buffer tussen het terrein en de provinciale weg. Deze opgave nemen we mee bij de nieuwbouw van de scholen.

Hoe komt de brandweer bij de achterkant van het nieuwe schoolgebouw?

Het gebouw moet voldoen aan de eisen van brandveiligheid. We gaan in overleg met de brandweer over de bereikbaarheid van nieuwe gebouw, de opstelplaats, en de watertoevoer voor het bluswerk. De afspraken worden verwerkt in het ontwerp voor het gebouw en de buitenruimte.

Wat wordt de nieuwe buitenspeelplek voor de kinderen tijdens de pauzes?

Bij het maken van het plan voor de buitenruimte wordt aangegeven waar het schoolplein komt te liggen.

Waar komt het fietsenhok?

Bij het maken van het plan voor de buitenruimte wordt aangegeven waar de fietsen geparkeerd kunnen worden.

Blijft de groenstrook aan de zijde van De Kamp?

De groenstrook blijft. Tenzij direct aanwonenden bepaalde wensen of eisen hebben om deze strook anders in te richten.

Blijft de groenstrook langs de provinciale weg?

Deze groenstrook blijft want het is een belangrijke bufferzone tussen het terrein en de provinciale weg.

Is er in de nieuwe indeling van het terrein ook ruimte voor een beachvolleybalveld?

De gemeente gaat samen met schoolbesturen na wat zij hierin kan betekenen. Dit hangt af van de beschikbare ruimte op het terrein. Als de mogelijkheid er is, dan gaan we in gesprek met initiatiefnemers over dit idee, het geld, en het beheer en onderhoud van een beachvolleybalveld.

Waarom komt de nieuwe school niet tegen de Braninkhal aan?

De nieuwe school gaat nog wel veertig jaar mee. De Braninkhal zal al over 20 jaar een keer vernieuwd moeten worden. Vandaar de keuze om beide gebouwen los van elkaar neer te zetten.