21 december

Vanaf 1 januari 2019 is er één loket, waar inwoners van de gemeente Lochem terecht kunnen met vragen over zorg, jeugd, werk en inkomen: ‘t Baken. Deze toegang vervangt de vier bestaande loketten: het Zorgloket, het Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG), het Gebiedsteam Lochem en Het Plein Lochem (nu in Zutphen). Hulp en ondersteuning dichtbij onder één dak.

Inwoners hoeven vanaf januari niet meer naar verschillende plekken met hun vragen. Hulp en ondersteuning worden dichtbij geregeld. Dat kan in Lochem in het gemeentehuis of in Den Oldenhof in Gorssel maar ook komen medewerkers van ‘t Baken bij de mensen thuis.

Ondersteuning dichtbij

Wethouder Eric-Jan de Haan legt uit waarom mensen via ’t Baken betere hulp en ondersteuning krijgen: “De medewerkers van ’t Baken kijken verder, maar ook breder. Soms spelen er zaken die je aan de buitenkant niet meteen ziet. Bijvoorbeeld een echtscheiding of zorgen rondom de opvoeding van een kind. We kijken naar het hele plaatje. Want alleen dan is de ondersteuning ook voor de langere termijn”.

Thuis afspreken

In een persoonlijk gesprek kijkt een medewerker van ’t baken samen  met de inwoner naar de hele situatie. Soms kunnen we direct helpen, soms is er meer nodig. We kijken of er mogelijkheden zijn om de situatie met hulp van vrienden, familie en vrijwilligers te verbeteren maar ook naar wat er verder nodig is aan professionele ondersteuning. Samen zoeken we naar een passende oplossing en zorgen we ervoor dat mensen weer grip krijgen op hun situatie.

Niet steeds opnieuw je verhaal doen

Iedereen die bij ’t Baken komt krijgt een vast contactpersoon voor alle vragen die er zijn. Iemand hoeft dus niet steeds weer opnieuw zijn of haar verhaal te doen. Alleen als het nodig is schakelen we andere collega’s met specialistische kennis in.

Meer informatie

Vanaf 1 januari is ‘t Baken geopend. Tot die tijd kunnen inwoners gewoon bij de eigen contactpersoon van de verschillende loketten terecht. Kijk op www.bakenlochem.nl voor de laatste informatie.

 

Deel dit artikel