Reizigers die gebruik maken van vraagafhankelijk vervoer beoordelen PlusOV gemiddeld met een 7,7. Dat is het resultaat van een in juni gehouden onderzoek naar de klanttevredenheid. Vorig jaar kreeg PlusOV gemiddeld een 7,4.

Het onderzoek is gehouden onder reizigers uit de gemeenten Apeldoorn, Brummen, Deventer, Epe, Hattem, Heerde, Lochem, Voorst en Zutphen. PlusOV vervoert voor het grootste deel reizigers op afroep (voorheen de regiotaxi). Dit zijn 15.500 reizigers per jaar. Meer dan de helft reisde in de eerste helft van 2019 met PlusOV. Daarnaast is er ook nog het routegebonden vervoer (leerlingenvervoer).  Het klanttevredenheidsonderzoek gaat niet over deze groep.

Chauffeurs krijgen een 8

Dit jaar scoren de chauffeurs opnieuw zeer hoog op klanttevredenheid. Wethouder Henk van Zeijts die PlusOV namens Lochem in zijn portefeuille heeft vindt dit een opsteker. “Ze krijgen een 8. Dat is zeker een groot compliment waard.” Vooral de manier waarop chauffeurs reizigers te woord staan, waarderen de deelnemers zeer. Iets minder tevreden zijn de reizigers over de stiptheid van de taxi en de hoge instap van het voertuig.

Blij met PlusOV

PlusOV krijgt gemiddeld een voldoende voor de wachttijd aan de telefoon, de gespreksduur en de kwaliteit van de klachtenafhandeling. Wethouder Verkeer Eric Jan de Haan: “Het is goed dat we vervoersoplossingen bieden aan mensen die niet met het openbaar vervoer kunnen reizen. En dat we op plekken kunnen komen waar dat niet met het openbaar vervoer kan. Zo houden we alle kernen bereikbaar en leefbaar.”

De steekproef onder 1.200 reizigers in het eerste kwartaal werd uitgevoerd door de vakgroep Kennis & Verkenning van de gemeente Deventer en DAAT Onderzoek. 450 inwoners stuurden de vragenlijst terug. Hieruit blijkt dat iets meer dan een kwart van de deelnemers 2 tot 3 keer per week met PlusOV reist, meestal om naar een sociaal-recreatieve bestemming te gaan, zoals vrienden- en familiebezoek, een kaartavond of een bezoek aan het theater.

Deel dit artikel